Potjekast

Deel bericht

Sinds een half jaar maak ik gebruik van de Potjeskast. Dit concept bestaat uit allemaal glazen potjes. In deze glazenpotjes zitten restmaterialen, dat kan dus van alles zijn. Je begint met 25 gevulde potjes met als optie in een houtenkast. Toen ik begon had ik nog geen ruimte voor een kast en deed ik ze in een la. Het nadeel daarvan is, is dat je het zelf altijd voor de kinderen klaar moet zetten en het voor de kinderen minder uitnodigt om er mee te gaan spelen. Dus plek voor de kast gemaakt en nu hangt hij mooi aan de muur. De volgende dag gingen de kinderen er meteen mee aan de slag. Iedere maand krijg ik 3 nieuwe vullingen voor in de potjes. Het leuke daaraan is ook dat het iedere maand weer een verassing is wat je ontvangt. Vaak word er ook meteen begonnen met het ontdekken of knutselen van de nieuwe materialen.

Wat voor een materialen zitten er in de Potjeskast? Dat kan van alles zijn, maar uiteindelijk zijn het altijd restmaterialen. Denk aan kleine bolletjes wol, houtjes, plastic dopjes, magneten, stukjes leer, knopen, zuignappen, kralen, steentjes en nog veel meer.

Nu de belangrijkste vraag wat doen de kinderen er mee? Ook dit is heel veelzijdig en daarom vind ik de Potjeskast ook zo leuk. Voor de kleinste van een jaar gebruik ik de potjes kast om te laten ontdekken. Een dopje van een bakje dat er af kan. Ontdekken met magneten, de aantrekkingskracht die ze hebben, dat ze blijven plakken aan elkaar maar toch ook weer los kunnen. Dat ze niet alleen aan elkaar kunnen blijven plakken maar bijvoorbeeld ook op de wielen van de loopauto! Het is op dit soort momenten erg leuk om de kinderen te observeren. Je ziet hun verwondering en ontdekkingen om daarna weer anderen dingen uit te gaan proberen. 

Met de oudere kinderen knutsel ik vooral veel met de materialen. Zo bied ik regelmatig de materialen aan op tafel, geef ik ze lijm een stuk karton en eventueel nog wc-rolletjes. Het proces dat je dan vaak ziet gebeuren is dat kinderen zelf bedenken wat ze willen gaan maken. Zo zag onze oudste de wol en hij bedacht meteen; ‘daar wil ik een schaap van gaan maken.’ Maar het hoeft natuurlijk niet altijd iets te worden. Allemaal materialen op karton kunnen een mooie compositie vormen!

Waarom dit materiaal aanbieden aan kinderen? Het is goed voor hun motoriek, zo worden er dopjes losgedraaid, kralen geregen, gebouwd en geknipt en geplakt. Ze leren problemen op te lossen, als iets niet meteen lukt zoals ze bedacht hebben hoe kan het dan wel op een andere manier? Het is materiaal dat niet direct een doel heeft maar als het samen met ander materiaal gebruikt word, kan er iets nieuws ontstaan. Het stimuleert dus ook de creativiteit van het kind. 

Voor de thema tafels die ik maak gebruik ik ook vaak materialen uit de Potjeskast. Zoals bij het thema ‘Coco kan het’. Coco kan het, gaat over het kleine vogeltje Coco wat nog moet leren vliegen, dit vind hij alleen wel heel erg spannend. Maar met een beetje hulp van zijn moeder lukt het dan toch!                                                                In een van de vullingen van het maand abonnement zat een zakje met vogelvoer. Dat hebben we gebruikt om de thema tafel te vullen, de kinderen konden voer voor Coco in een bakje scheppen en een nestje voor Coco maken van takjes.