Journalling

Deel bericht

Journalling

Als kind kon ik al uren schrijven. Dan zat ik alleen op mijn kamertje te schrijven over alles wat me bezig hield. Het hielp me heel goed, door mijn gevoelens op papier te zetten voelde ik me lichter en vrijer. Jaren lang heb ik niet meer geschreven tot sinds kort. 

Door de podcast van Marlou Volkerink over  #103 Zo krijg je direct meer rust in je hoofd, heb ik het weer opgepakt. Na het luisteren van deze podcast dacht ik meteen; ‘dit ga ik doen!’

Al vrij snel voelde ik dat opgeluchte gevoel weer dat ik als kind ook had. Mijn hoofd krijgt weer meer ruimte. Ruimte voor nieuwe ideeën, zelfs zoveel dat het er teveel zijn om meteen mee aan de slag te gaan. Maar door het op te schrijven word het overzichtelijk en kan ik een planning maken met wat ik het eerst wil doen.

Journalling is het opschrijven van je gedachtes die in je hoofd rondspoken op schrijven in een boekje. Dit kan natuurlijk ook digitaal, maar dat werkt voor mij minder goed. Het handige van een boekje is ook dat je het er sneller bij pakt.

Hoe begin je? Door heel simpel op te schrijven wat er in je hoofd om gaat. Het hoeft geen mooi verhaal te worden. Het kunnen ook gewoon losse zinnen zijn. Je moet het vooral niet gaan forceren. In het begin kan dit zeker nog wel lastig zijn maar na mate je het vaker gedaan hebt zal het steeds meer vanzelf gaan. 

Waarom Journalling? Zelf doe ik dit vooral om mijn hoofd te ordenen. Wanneer ik mijn gedachtes op papier zet heb ik meer ruimte vrij in mn hoofd voor anderen dingen. Het zorgt bijvoorbeeld voor het verwerken van vervelende gebeurtenissen en helpt tegen het piekeren. Want na dat je het hebt opgeschreven wat je dwars zat kun je het ook een stukje loslaten. Natuurlijk is het geen wondermidel en is het niet zo dat je de vervelende gebeurtenis ineens helemaal kwijt bent. 

Journalling is niet alleen fijn om negatieve ervaringen te verwerken maar ook om je eigen koers te bepalen. Het is daarbij van belang dat je hoog in je energie zit. Door te schrijven train jij je positieviteitsspier waardoor je dus in die hoge energie komt. 

Positieve dingen en ervaringen zien we helaas als iets zelfsprekerd in tegenstelling tot de negatieve ervaringen die in ons systeem blijven hangen. Een mooi voorbeeld daar van is als er een negatieve reactie geschreven staat onder je post. Verder staan er alleen maar mooie en lieve berichten onder. Maar die lieve en leuke berichten zijn we zo weer vergeten maar dat negatieve bericht dat blijft ons bij. Voor de meeste wel herkenbaar denk ik. 

Uit onderzoek is aangetoond dat er vijf positieve gebeurtenissen, of complimenten nodig zijn om het effect van een negatieve ervaring of opmerking te vereffenen. Daarom is het goed om je bewust te zijn van al je successen, positieve ervaringen en mooie reacties onder je post 😉

Niets gevonden.